top of page

BECOOL ANGSTHÅNDTERINGSPROGRAMMET

BeCool er et angsthåndteringsprogram for børn og unge mellem 6 og 19 år.

 

Programmet er udviklet af psykolog Søren Benedict Pedersen, og er et fleksibelt samtaleforløb, som bygger på CoolKids principper.

 

BeCool er opbygget, så programmet tilpasses den enkelte, og det kan derfor også være forskelligt, hvor mange samtaler barnet eller den unge har brug for.

 

Programmet har videnskabelig dokumenteret effekt og er fleksibelt og praksisnært. BeCool bygger på konkrete kognitive adfærdsterapeutiske strategier, som barnet og den unge kan anvende i deres hverdag, som forebyggende strategier, eller når angsten melder sig.

 

I forløbet arbejdes der også med kroppen, da kroppen er en vigtig faktor, når der arbejdes med angst.

Det er ofte i kroppen, vi mærker angsten, når den rammer. Hjertet banker, hænderne bliver klamme, vi bliver svimle etc.

 

I BeCool programmet lærer barnet og den unge at regulere disse kropslige reaktioner. BeCool er for børn og unge, der har angstproblematikker, der gør, at de er hæmmede i deres hverdag.

 

Det kan være, at de ikke kan komme i skole, at de ofte har psykosomatiske symptomer, at de er bange for at være væk fra hjemmet, har tvangshandlinger og tanker, at de får angstanfald eller isolerer sig fra omverdenen.

 

Dette er kun nogle eksempler på, hvordan angst kan vise sig.

 

Forløbet er bygget op om 10 samtaler, hvor barnet og den unge får indsigt i deres egen angst og angst generelt.

 

De får konkrete redskaber, de kan tage med hjem og bruge i hverdagen, og som der i den efterfølgende samtale vil blive fulgt op på.

 

 

1. samtale Introduktion og kontrakt

Hvad kan barnet og den unge forvente af forløbet, og hvad er angst i det hele taget? Dataindsamling: Hvad gør barnet/den unge angst og bekymret. Vi starter op på at få indkredset, hvad angstproblematikkerne er.

 

 

2. samtale Dataindsamling Opfølgning på dataindsamling 

Hvordan er det gået siden sidste samtale? Er der noget, der skal tilføjes. Barnet/den unge lærer at registrere angsten ved hjælp af et registreringsskema.

 

 

3. samtale Detektivtænkning Realistisk tænkning introduceres 

Hvad taler for, og hvad taler imod bekymringen? Hvad er fakta og hvad er forestilling? Barnet/den unge arbejder med konkrete redskaber.

 

4. samtale Belønning og motivation

Opfølgning på sidste samtale om realistisk tænkning. Har barnet/den unge kunne mærke en ændring i forhold til angsten? Vi arbejder med åndedræt og visualisering.

 

Belønning og motivation introduceres. Hvad er ulemperne ved at have angst, og hvad kan fordelene være ved at overvinde dem? Mening giver motivation. Vi arbejder med positivliste og gode oplevelser.

 

5. samtale Trappestiger Trappestiger introduceres. En nøje tilrettelagt plan laves med barnet/den unge, så barnet/den unge kan øve sig og gradvist overvinde det, han eller hun frygter. Trappestigen er opdelt i mål og delmål, så eksponeringen kan ske i et tempo, der er tilpasset barnet/den unge.

 

6. samtale Status

Opfølgning på introduktion af trappestigen. Har barnet/ den unge syntes, det var svært eller for let. Skal der korrigeres i mål og delmål? Status: Hvordan har barnet/ den unge det på dette tidspunkt i forløbet? Vi arbejder med positiv forstærkning og gode oplevelser.

 

7. samtale Bekymringssurfing og assertiv adfærd

Vi arbejder med forskellige teknikker, der aktiverer det parasympatiske nervesystem. Barnet/ den unge træner fokuseret opmærksomhed og bevidst øver sig i at flytte opmærksomhed over på noget andet, når angsten og bekymringerne melder sig.

 

Assertiv adfærd bliver introduceret. Hvad er fordelene og ulemperne ved de forskellige adfærdsmønstre?

 

8. samtale Assertiv adfærd og rollespil

Opfølgning på assertiv adfærd. Hvad er selvsikker adfærd? Hvordan reagerer barnet/den unge i forskellige situationer. Der trænes små rollespil ud fra specifikke situationer.

 

9. samtale Status på mål

Har barnet/den unge nået sine mål? Hvad kan stadig være svært? Hvilke redskaber virker?Hvilke redskaber virker ikke? Skal der sættes nye mål. Skal målene justeres?​​

 

10. samtale Evaluering af forløbet og diplom!

Forløbet evalueres og der følges op på de satte mål. Der uddeles et BeCool - diplom til barnet/den unge for at have gennemført forløbet.​Når barnet eller den unge har gennemført et BeCool forløb, vil de til stadighed have brug for at øve sig med de redskaber og metoder, de har lært under forløbet.

 

Der vil stadig kunne være tilbagefald til gamle mønstre. Det er derfor vigtigt, at forældre til barnet eller den unge har indsigt i redskaber og metoder, så der kan støttes op om barnet.​​​​​​​

bottom of page